hotline

98-9208004941+24/7 مرکز پشتیبانی

دپارتمان صادرات لبنیات و پودرهای لبنی چالتافارم

 جدول محتویات
  1. صادرات به افغانستان
  2. مزایای صادرات به افغانستان
  3. روند تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده محصولات لبنی
  4. بررسی کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در سال 2021
  5. صادرات شیر ​​خشک بدون چربی از ایران به افغانستان
  6. برندهایی که بر صادرات شیرخشک بدون چربی ایرانی به افغانستان تمرکز دارند
  7. تأثیر اقتصادی صادرات شیر ​​خشک و لبنیات ایران بر بازار افغانستان
  8. تجارت افغانستان در سال 2023 از مرز 10 میلیارد دلار گذشت
  9. کیفیت و استانداردهای لبنیات ایران
  10. نتیجه گیری

صادرات به افغانستان

افغانستان یکی از کشورهای همسایه ایران و واردکننده بسیاری از محصولات خوراکی، کشاورزی و صنعتی از ایران است. این کشور در سال های اخیر هر چند سال یک بار درگیر جنگ و ناآرامی بوده و طبیعتاً بسیاری از برندهای بین المللی نسبت به بازار نزدیک به چهل میلیونی آن بی تفاوت شده اند. با این حال، صادرات ایران به افغانستان از سال ها قبل تا به امروز همواره بدون تغییر باقی مانده است. این کشور به آب های آزاد دسترسی ندارد و بیشتر کالاهای خود را از همسایگان خود وارد می کند.

افغانستان حدود 38.5 میلیون نفر جمعیت دارد (کمی کمتر از نیمی از جمعیت ایران) و زبان های رسمی آن فارسی دری و پشتو است. به دلیل همین نزدیکی زبان و خط و البته فرهنگ، روابط تجاری ایران با افغانستان هرگز ضعیف نبوده است. در سال 2021 تولید ناخالص داخلی در این کشور حدود بیست و نیم میلیون دلار بوده است. روی کار آمدن طالبان مانند هر چیز دیگری در این کشور اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد بسیاری از کشورها صادرات به افغانستان را متوقف کنند. با این حال، بازرگانان ایرانی به عنوان یک کشور همسایه همچنان امکان صادرات با هزینه کم به افغانستان را دارند.

Afghan market for Irani milk powder

جامعه افغانستان در مقایسه با بسیاری از جوامع دیگر مصرف گرا نیست، اما عدم تنوع اقتصادی و تعطیلی تولیدات باعث شده است که برای تامین نیازهای خود به واردات متکی باشد.

مردم افغانستان به برندهای ایرانی اعتماد دارند و با آن ها آشنایی دارند، بنابراین تمایل بیشتری به خرید از این برندها دارند. پاکستان، هند و ایران بازیگران اصلی صادرات به افغانستان هستند (البته چین و قزاقستان نیز در فهرست صادرکنندگان به این کشور قرار دارند). مواد غذایی، ماشین آلات و سوخت واردات اصلی افغانستان است و در هر سه این مناطق، ایران حداقل در منطقه حرفی برای گفتن دارد. دولت جدید افغانستان بیشتر از اروپا و آمریکا تمایل به واردات از کشورهای منطقه دارد.

مزایای صادرات به افغانستان

صادرات به افغانستان شاید به اندازه صادرات به کشورهای دیگر سودآور نباشد، اما به دلیل همسایگی مسیر آسان تری دارد. در سال 2022 رشد صادرات از ایران به این کشور 8 درصد (نسبت به سال های گذشته) افزایش یافت و در بهار آن سال توانستیم 365 میلیون دلار کالا به افغانستان صادر کنیم. این رشد مناسب و آمار امیدوارکننده قبل از تغییرات ساختار سیاسی بود. در تابستان 2022، طالبان برای دومین بار بر افغانستان مسلط شد و اقتصاد و جامعه این کشور را متحول کرد.

حدود 17 تا 20 درصد واردات افغانستان از ایران انجام می‌شود، این رقم ممکن است پس از ورود طالبان کمی متزلزل شده باشد، اما هنوز فرصت‌های زیادی برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

روند تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده محصولات لبنی

ایران در دهه 70 یکی از واردکنندگان لبنیات بود، اما با صرف بودجه واردات برای تولید داخل، امروز به یک صادرکننده تبدیل شده است.

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شیر خشک، کره و پنیر سه فرآورده لبنی مهمی بودند که در دهه 70 از کشورهایی مانند دانمارک، فرانسه و هلند به ایران صادر شد.

به گفته فعالان حوزه لبنیات، در سال 75 شرایط تغییر کرد و با استقبال دولت تخصیص بودجه یکساله واردات پنیر به تولید لبنیات داخلی امکان پذیر شد.

همزمان با حرکت به سمت تولید لبنیات داخلی، در بخش فنی نیز با تلاش مهندسان، دستگاه های مورد نیاز در داخل طراحی و تولید شد تا در این بخش، ایران نه تنها به خودکفایی رسید، بلکه به یک صادرکننده نیز تبدیل شد. 

بر اساس آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در حال حاضر با صادرات یک میلیون و ۵۸۳ هزار تن شیر و فرآورده های لبنی، ۱۷ درصد از کل صادرات شیر ​​و فرآورده های لبنی آسیا را در اختیار دارد. در حال حاضر به کشورهای همسایه مانند ارمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان و همچنین گرجستان و قزاقستان صادرات داریم.

ایران که تا دهه 70 واردکننده محصولات لبنی بود، اکنون به بزرگترین تولیدکننده لبنیات در آسیا تبدیل شده است، در حالی که طبق گزارش فائو، رتبه اول تا پانزدهم را در 68 محصول کشاورزی دیگر دارد.

بررسی کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در سال 2021

به گزارش روابط عمومی خبرگزاری مهر، عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در سال 2021 با 947 کد تعرفه و در گروه میوه و تره بار، مواد غذایی، صنعتی و ساختمانی است. در این میان گوجه فرنگی در صدر کالاهای صادراتی به این کشور قرار دارد و میله های آهنی و مفتولی با 23 میلیون دلار، شیرینی و شکلات با 10 میلیون و 200 هزار دلار، مشتقات نفت با 8 میلیون دلار، خامه با 7 میلیون و 672 هزار دلار، اوره 7 میلیون و 600 هزار دلار، انواع سیمان با 7 میلیون و 610 هزار دلار، انواع آب میوه با 6 میلیون و 500 هزار دلار، هندوانه حدود 6 میلیون دلار، سیب حدود 5 میلیون و 800 هزار دلار در دسته بندی های بعدی قرار دارند.

صادرات شیر ​​خشک بدون چربی از ایران به افغانستان

صادرات شیرخشک بدون چربی از ایران به افغانستان به ویژه به شهرهایی مانند کابل و هرات در سال های اخیر روندی رو به افزایش داشته است. ایران با توجه به کیفیت و کمیت محصولات خود، خود را به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی شیرخشک در منطقه معرفی کرده است. افغانستان اغلب برای تهیه ماست و بستنی، پودر شیر بدون چربی فوری MH (دانه دار) وارد می کند.

شیدو پودر

برندهایی که بر صادرات شیرخشک بدون چربی ایرانی به افغانستان تمرکز دارند

چندین شرکت ایرانی در تولید و صادرات شیر ​​خشک و سایر محصولات لبنی تخصص دارند. برندهایی که بر صادرات شیرخشک بدون چربی به افغانستان تمرکز دارند عبارتند از:

شرکت صادرات لبنیات چالتافارم: چالتافارم پیشرو در تامین و صادرکننده کره و شیرخشک از ایران است که محصولات لبنی را به صورت عمده به تولیدکنندگان عرضه می کند.

شرکت لبنیات پگاه: یکی از معروف ترین کارخانه های لبنی در ایران که به خاطر طیف گسترده ای از محصولات لبنی از جمله شیرخشک بدون چربی شهرت دارد.

لبنیات کاله: یکی دیگر از شرکت های بزرگ در بخش لبنیات ایران که محصولات لبنی مختلف را صادر می کند.

گروه سولیکو: این گروه محصولات لبنی مختلف از جمله شیرخشک را صادر می کند.

شرکت صنایع لبنی ایران (IDIC): به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت های لبنی ایران شناخته می شود.

این شرکت‌ها خود را تثبیت کرده‌اند و در بازارهایی مانند افغانستان شهرت خوبی دارند و از نظر کیفیت و بهداشت با استانداردهای بین المللی مطابقت دارند.

تأثیر اقتصادی صادرات شیر ​​خشک و لبنیات ایران بر بازار افغانستان

حجم قابل توجهی از محصولات لبنی ایران به ویژه شیرخشک به افغانستان صادر می شود. این تجارت به دلیل نزدیکی جغرافیایی دو کشور، تسهیل حمل و نقل، کاهش هزینه های لجستیکی و روابط اقتصادی قوی بین دو کشور تسهیل می شود. علاوه بر این، تقاضا برای محصولات لبنی در افغانستان با افزایش آگاهی از مزایای تغذیه ای محصولات لبنی به رشد خود ادامه می دهد. محصولات لبنی ایرانی اغلب مقرون به صرفه تر از جایگزین های محلی افغانستان هستند و رقابت قیمتی را ایجاد می کنند که می تواند بر تولیدکنندگان لبنیات محلی تأثیر منفی بگذارد. افزایش رقابت در بازار چالش های مهمی را برای کشاورزان لبنیات افغانستان ایجاد می کند.

Irani skimmed dry milk

موافقت نامه های تجاری دوجانبه نقش مهمی در شکل دادن به پویایی تجارت لبنیات بین ایران و افغانستان دارد. سیاست‌های صادراتی ایران از قیمت‌گذاری رقابتی حمایت می‌کند، در حالی که مقررات واردات افغانستان و اجرای آن بر تعادل بازار تأثیر می‌گذارد.

تجارت افغانستان در سال 2023 از مرز 10 میلیارد دلار گذشت

اداره ملی آمار و اطلاعات می گوید که ارقام مربوط به صادرات و واردات کشور در سال 2023 را جمع آوری کرده است که ارزش صادرات به یک میلیارد و 777 میلیون و 900 هزار دلار و ارزش واردات به 8 میلیارد و 576 میلیون و 300 دلار می رسد.
این دفتر می افزاید؛ در بین اقلام صادراتی کشور در سال 2023، میوه ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند که ارزش صادرات آن به 645 میلیون و 500 هزار دلار می رسد و به همین ترتیب گیاهان دارویی، مواد معدنی و سبزیجات در رتبه های دوم، سوم و چهارم قرار دارند. 

کیفیت و استانداردهای لبنیات ایران

لبنیات ایرانی عموماً باکیفیت تلقی می شوند. انطباق با استانداردهای بین المللی پذیرش آنها را در بازار افزایش می دهد و این تفاوت های کیفی به طور قابل توجهی بر ترجیحات مصرف کنندگان در افغانستان تأثیر می گذارد.

برای سفارش واردات یا خرید شیر خشک فله به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و یا با کارشناسان گروه چالتا تماس بگیرید تا در اسرع وقت شیرخشک صنعتی مرغوب را تهیه کنید.

نتیجه گیری

صادرات شیرخشک بدون چربی ایران به افغانستان در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است که دلیل آن کیفیت بالا و قیمت رقابتی محصولات لبنی ایرانی است. این روابط تجاری با نزدیکی جغرافیایی و روابط فرهنگی بین دو کشور تقویت شده است و ایران را به تامین کننده کلیدی در بازار افغانستان تبدیل می کند. علیرغم چالش هایی که تولیدکنندگان محلی افغانستان با آن مواجه هستند، تقاضا برای شیرخشک ایرانی همچنان در حال افزایش است که اهمیت حفظ ارتباطات تجاری قوی و اطمینان از رعایت استانداردهای کیفیت بین المللی را نشان می دهد. با تکامل بازار، هر دو کشور از همکاری مداوم و یکپارچگی اقتصادی در بخش لبنیات سود خواهند برد.